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What is the capital of Tunisia?

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What is the capital of Tunisia?

Confusion entre “gauchissement” et “tordre à gauche”?

Firstly, according to the dictionary, there is no relation btween “gauchissement” and the word “gauche” as meaning “sense”, as opposed to “droite” (right).

Secondly, from this historical account can be gathered that the lever was not a control on the big wings but on the elevator (small wings in front); the warp on the big wings (not right or left but up and down) was by means of a hip cradle in which the pilot was lying and that could be moved lateraly on the inferior plane; the cables hooked from the cradle to the extremeties caused the warping.

Un jour, Wilbur, en tordant machinalement une boîte en
carton, eut une idée de la solution au problème. A partir de
là, les deux frères conçurent un mécanisme permettant à
la voilure de se « tordre ». Une extrémité de l’aile montait
tandis que l’autre descendait, le tout permettant une
maîtrise latérale de l’engin.

La clé pour résoudre le problème qui a conduit à l’écrasement
du 23 septembre repose dans la queue verticale.
Le 4 octobre, les frères Wright construisirent un nouveau
gouvernail, vertical, actionnable, et lié au mécanisme
de torsion de voilure. Cela permit au pilote de diriger le
planeur vers l’aile inférieure pour compenser l’augmentation
de la résistance de l’aile supérieure lors du virage. Avec
cette modification du système de pilotage, leur exploit fut
rendu possible et leur invention fut achevée.

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https://fr.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer
Le Flyer est un biplan à configuration canard, la gouverne de profondeur étant le plan avant. Le pilote est allongé sur le ventre au niveau de l’aile inférieure. Il contrôle l’inclinaison et la direction en se déplaçant latéralement dans un berceau fixé à ses hanches. Le cadre tire sur des câbles qui gauchissent (déforment) les ailes en sens contraire et font en même temps tourner la gouverne de direction (c’est ce que l’on appelle une conjugaison roulis – lacet).

You can see from what follows that the lever (elevator control) was used to control the pitch wings (elevator) and that it was on the left;

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It appears therefore that “le levier, dont la manœuvre des plus simples tord à gauche les ailes et procure l’indispensable stabilité” refers not to the main wings but to the small ones and that “à gauche” is nothing more than a reference to the place of the lever looking from the back of the plane towards the front.

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“Tord les ailes” is probably not the best term but as those wings are not used by merely given them an inclination but by changing their shape as they have flexible ribs, it is not fundamentally wrong.

Correction specific to the model of Flyer used in France in August 1908; a passenger could now take place in the plane and a sitting position was now possible for bothe pilot and passenger; moreover the system of warping of the main wings was controled by means of a lever on the right as the hip cradle was not used for that any more. The system of stabilisation by means of the elevator remained unchanged. There is much information to be gleaned from the following link: http://claudel.dopp.free.fr/Les_planeurs/Technique/Gouvernes_commandes/Gouvernes_commandes.htm

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